ID-tyveri

Her kan du læse om, hvordan du sikrer dig mod ID-tyveri, og hvad du skal gøre, hvis du allerede har været udsat for det. 

  • Et identitetstyveri er, når en person anvender dine personoplysninger eller identitetsbeviser uden din tilladelse til at opnå en økonomisk gevinst. De informationer, der bliver stjålet, er f.eks. dit CPR-nr., adgangskoder, sundhedsoplysninger eller andre følsomme persondata.

     

    Det efterfølgende misbrug består typisk i, at der i dit navn bliver

     
    • Åbnet en bankkonto
    • Søgt om kreditkort
    • Optaget lån
    • Søgt om legitimation
    • Købt varer over nettet
    • Registeret og oprettet et telefon- eller anden form for abonnement
     

    Antallet af ofre for identitetstyveri er fordoblet

    Ifølge Det Kriminalpræventive Råd er antallet af ofre for identitetstyveri fordoblet i perioden 2009-2017. Det estimeres, at over 38.500 danskere var udsat for et identitetstyveri i 2017*. Heldigvis kan enkelte tiltag reducere risikoen.

    *Internetkriminalitet 2017 - Offerundersøgelse om Identitetstyveri, bedrageri, afpresning og chikane i cyberspace.

     

  • Har du en ID-tyveriforsikring, hjælper vi dig både med at forebygge identitetstyveri, og hvis du bliver udsat.

     

    Med HELP ID-sikring får du:

    • Hjælp til at forebygge identitetstyveri
    • Hjælp til at begrænse skadesomfanget og det økonomiske tab, der kan følge af et eventuelt identitetstyveri
    • Rådgivning om tiltag til at forhindre ydeligere misbrug
    • Hjælp til at kræve erstatning for de tab du eventuelt har lidt
    • Dækning af sagsomkostninger op til et aftalt beløb, hvis sagen skal afgøres i retssystemet
    • Forsikringen omfatter også idømte sagsomkostninger i retten
    • Forsikringen dækker hele husstanden (ægtefælle, samlever og hjemmeboende børn)
     

    Brochure om ID-tyveri

     

    Her kan du downloade vores brochure om ID-tyveri. Den giver dig et godt overblik over, hvordan du bedst forhindrer et tyveri i at ske, og hvad du gør, hvis du er udsat for et misbrug. 

  • Hvis du først er udsat for eller har mistanke om, at du er blevet udsat for ID-tyveri, er det vigtigt, at du handler hurtigt. Følg nedenstående punkter hvis uheldet er ude:

     
    • Skriv hele handlingsforløbet ned.
    • Kontakt politiet og anmeld forholdet. Det er vigtigt, at du kan dokumentere, at du har anmeldt tyveriet med det samme.
    • Spær dit NemID på www.nemid.nu.
    • Gå ind på www.kreditstatus.dk og tjek om der er optaget lån i dit navn.
    • Opret en kreditvarsel på www.borger.dk.
    • Spær øjeblikkeligt konti hvis der har været aktivitet, som du ikke kan genkende.
    • Kontakt din bank for at kortlægge omfanget af skaden. Det er vigtigt, at du reagerer med det samme, hvis du modtager information om, at nye konti eller lign. er blevet oprettet i dit navn, eller hvis der forekommer transaktioner til kredit- eller kortselskaber, som du ikke har foretaget.
    • Kontakt dit lokale posthus hvis din post ikke kommer som normalt.
     

    Hvis du har mistanke om, at du er blevet udsat for et ID-tyveri, skal du straks kontakte os på kontakt@helpforsikring.dk eller ved at ringe 39 90 09 00. HELP rådgiver dig om, hvordan du kommer videre, og hjælper dig igennem hele processen.

     

    Flere nyttige links:

    www.politi.dk

    www.datatilsynet.dk

    www.dkr.dk

  • Her finder du 10 gode råd til at forebygge et ID-tyveri:

    • Opret et kreditvarsel på www.borger.dk. Dette gør, at virksomheder kan få en advarsel, hvis nogen forsøger at låne penge med dit CPR-nr.
    • Giv aldrig dine personoplysninger til fremmede, særligt ikke koden til dit NemID. Send aldrig kopi af dit nøglekort til nogen. 
    • Lad være med at sende fortrolige oplysninger over e-mail eller sociale medier. Tænk også over de oplysninger du lægger online som i et CV eller lign.
    • Overstreg dine personligoplysninger eller makuler dokumenter med de følsomme oplysninger, før du smider dem ud.
    • Få en person, som du stoler på, til at hente din post, mens du er på ferie.
    • Gennemgå jævnligt dine kontoudtog.
    • Tjek om dine regninger og kontoudtog bliver sendt til dig. Hvis en regning går tabt, kan det betyde, at en identitetstyv har overtaget din konto og ændret faktureringsadressen for at skjule sine spor.
    •  Brug kun sikre og krypterede hjemmesider, når du køber varer og tjenester over nettet.
    • Husk at logge af og slette din browserhistorik, hvis du er på offentlige netværk.
    • Når du bestiller et kreditkort, skal du sørge for at det kommer til tiden og underskriv kortet, så snart du modtager det.
     

    Husk at du altid skal forholde dig kritisk, når der er nogen, der beder om dine personoplysninger.

    Flere nyttige links:

    www.nemid.nu 

    www.dkr.dk 

    www.datatilsynet.dk 

    www.politi.dk 

Kontakt os på 39 90 09 00 eller kontakt@helpforsikring.dk